Eigen volk laatst in V.K.

Niet-Engelstalige patiënten voorrang in het Verenigd Koninkrijk?

In sommige ziekenhuizen van de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk moeten Britse patiënten voorrang geven aan patiënten die beroep doen op een tolk, schrijft de Britse krant Mail on Sunday. Het gaat bijvoorbeeld om de 5 ziekenhuizen van de Imperial College Healthcare in het noordwesten van Londen. Men wil op die manier vermijden dat de tolkdiensten de bijkomende (tolk-) kosten doorrekenen aan de patiënten.

Het beleid van de Imperial College Healthcare stipuleert dat in geval van wachtlijsten in een hospitaal en in geval een tolk op voorhand door een patiënt werd gevraagd, de verpleegsters deze patiënt eerst zullen behandelen, om zo de patiënt niet te laten opdraaien voor de kosten van de tolk voor de opgelopen wachttijd. Engelstalige patiënten moeten dan vaststellen dat hun plaats in de wachtlijsten niet wordt gerespecteerd en dat ze opschuiven in de lijst wachtenden.

Patiënten met tolken krijgen voorrang

Bij de materniteit van Queen Charlotte’s and Chelsea Hospital wordt deze praktijk toegepast in de prenatale afdelingen. Er is een officieel system van genummerde tickets, maar dit wordt opzij geschoven voor patiënten die beroep doen op een tolk. De krant citeert een Britse patiënte: “Het is een ziekenhuis waarin iedereen zijn beurt moet afwachten, maar toen iemand na mij in de wachtlijst werd toegelaten tot de dokter voor mij, heb ik de receptioniste om uitleg gevraagd. Ze zei mij dat patiënten met tolk voorrang hadden”.

Vooraf had Catja Schmittgen, dokter bij NHS, al aan de krant verklaard dat de wachttijden gecombineerd met de tolkdiensten “een eerste rangs-probleem” waren geworden, vooral in stedelijke gebieden. Want consultaties met personen die de Engelse taal niet machtig zijn, nemen twee keer meer tijd in beslag dan de gewone. Robert Jennick, voormalig conservatieve minister van Migratie en nu kandidaat voorzitter voor de Conservatieven, bevestigde deze praktijk in de Britse krant: “Britten moeten nu al veel te lang wachten op verzorging. En het laatste dat ze mogen verwachten, is toch wel het gebrek aan respect en te worden verwezen naar het einde van de wachtrij. Het is een bijkomend bewijs van de druk die massamigratie op onze openbare diensten zet, en het gebrek aan integratie van zovelen”.

Peter Logghe

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13877611/English-speaking-NHS-Hospital-translator.html

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf + 3 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.