Een verslag uit Syrië zonder poco bril


  1. Meditatie
Rijkdom van de sociale keer van de Kerk (3)

De encycliek Rerum Novarum (1891) van paus Leo XIII is de grote keure van de sociale leer van de Kerk. Ze is ook een blijvende oproep aan christengelovigen om waakzaam te zijn voor heersende stromingen die wel populair, maar niet rechtvaardig en menswaardig zijn.

Het historisch kader van die tijd toont ons een Kerk en een staat die zich aan het herstellen zijn van de verwoestingen van de Franse Revolutie. Niet de hoge clerus en de adel krijgen nu alle aandacht maar het gewone volk. De industriële revolutie brengt fabrieksarbeid in plaats van thuisarbeid en machinearbeid in plaats van handenarbeid. Door een versnelde urbanisatie beginnen de steden te groeien. Technische vooruitgang en liberale ideologie brengen spectaculaire veranderingen teweeg.

De heersende opvatting was zeer logisch. Technische ontwikkeling en machines brengen grote vooruitgang mee. Daarvoor is veel kapitaal nodig en dit kan maar bereikt worden door de lonen zo laag mogelijk te houden. Hiermee werden de sociale wantoestanden over het hoofd gezien: onmenselijke arbeidsduur en –voorwaarden, hongerlonen, vrouwen- en kinderarbeid.

Rerum Novarum wijst in een eerste deel het socialisme krachtig af omdat het streeft naar een communistische eigendomsopvatting die strijdig is met de natuurwet. Dit brengt wanorde in de samenleving. In een tweede deel wordt een christelijke oplossing voorgesteld in een samenwerking tussen Kerk, staat en belanghebbenden, namelijk werkgevers en werknemers. Samenwerking in plaats van klassenstrijd.

De blijvende waarden van Rerum Novarum zijn: de plicht en het recht van de staat om te zorgen voor het algemeen welzijn en de arbeiders beschermen tegen willekeur en uitbuiting. Verder vraagt de waardigheid van de menselijke persoon dat het arbeidsloon kan volstaan voor het levensonderhoud en voor een bescheiden persoonlijk bezit. Vervolgens hebben de arbeiders een natuurlijk recht op vereniging en het oprichten van eigen vakverenigingen.

Andere tijden brengen andere noden mee.

Zo zullen bepaalde stellingen uit Rerum Novarum nu niet meer op dezelfde wijze verdedigd hoeven te worden. De strikte verdediging van het private bezit komt uit de agrarische samenleving waar land, werktuigen en woning een geheel vormden. Industrialisatie en urbanisatie brachten hierin grondige veranderingen.

Onder paus Pius XI (1922-1939) is het maatschappelijk kader veranderd. In het kapitalisme is er een grote crisis ontstaan (o.a. met de  beurscrash van New York in 1929) met massale werkloosheid en armoede. In het marxisme ontstaat een splitsing tussen het strakke communisme en het gematigde socialisme. In verschillende landen komen totalitaire regimes (communistisch Rusland, fascistisch Italië, nationaal-socialistisch Duitsland). Katholieken streven naar een soort “derde weg” als nieuwe orde.

Hun aandacht gaat naar  de inhoud en de grenzen van het eigendomsrecht en naar de verhouding tussen arbeid en kapitaal. Er ontstaan allerlei sociale acties, sociale werken en verenigingen uit dit “sociaal katholicisme”. De Belgische kardinaal Jozef Cardijn (1882-1967) werd de grote bezieler van de katholieke arbeidersjeugd: K.A.J., 1925 en J.O.C., 1926).
    (J. Cardijn en kajotsters in Brussel)
  Hierop zal Pius XI inspelen met zijn encycliek, veertig jaar later: Qadradragesimo anno (1931). Hierin worden eerst de goede vruchten van Rerum Novarum voor Kerk en staat vermeld. Vervolgens wordt het recht van de Kerk verdedigd om tussenbeide te komen en worden de grote thema’s vermeld: het eigendomsrecht (waarin nu een persoonlijke en sociaal aspect erkend wordt), kapitaal en arbeid, rechtvaardig loon, herstel van de sociale orde en herstel van de zedenwet (“alles herstellen in Christus”, instelling van het feest van Christus-Koning).

Het doel was de herkerstening van de arbeiderswereld. Pius XI heeft aan de katholieke actie een belangrijke steun gegeven door een waaier van verschillende verenigingen op dit gebied te erkennen.

Hierna kon men spreken van een ”verzorgingsstaat”  of een “welvaartsstaat” (al schiet er in de praktijk nu niet veel meer van over!) En wie heeft daarvoor gezorgd?

Het zijn niet de grote bankiers, de internationale organisaties, de wereldberoemde “filantropen” of politieke leiders die aan de basis liggen van deze “welvaartsstaat”. Helemaal niet. Het waren bezielde christenen van de Kerk. Het was een pastoor die een kas begon aan te leggen voor de armsten, wezen en weduwen, die geen middelen van bestaan meer hadden. Het waren zusters, religieuzen die zieken verzorgden, waar niemand naar omzag. Het waren broeders, religieuzen die gehandicapten verzorgden, die aan hun lot werden overgelaten.

Het waren bezielde christenen die straatkinderen verzamelden en leerden lezen en schrijven. De voornaamste bezieling hiervan, tot spijt van wie het benijdt, kwam niet van liberale manifesten of socialistische betogingen, maar van het christelijk geloof en de katholieke Kerk.

In de huidige openbare opinie is er maar weinig waardering voor de katholieke Kerk, mede dankzij tv-programma’s zoals “Godvergeten”. Inderdaad is het seksueel misbruik in de Kerk een schande. Vergeet echter niet dat zoveel rijkdom van de westerse beschaving én van onze “welvaartsstaat” vooral te danken is aan de bezieling van het christelijk geloof  en de katholieke Kerk! (Wordt vervolgd).


. 2. Enkele foto’s  
– Ontbijt en avondrecreatie voor/in de ziekenkamer van onze zwaar gewonde fraters
– Sommige fraters slapen liever buiten op het terras
– Uitbreiding van kleine kapel vordert langzaam
– De grootste vijgenboom op het terrein
– Kleine wijngaard binnen en muren en grote wijngaard buiten de muren
– granaatappelboom  

P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 13.9.24

3. Bijbellezing: Uitroeing van de Kanaäniten in het Oude Testament

Wanneer de Heer, uw God, u in het land brengt waar u heengaat om het in bezit te nemen, en vele volken voor u wegvaagt, (…), dan moet u hen aan de volledige vernietiging prijsgeven. U mag geen verbond met hen sluiten en hun geen genade bewijzen”. (Deuteronomium 7, 1-2) “U mag niets in leven houden dat ademt, maar u moet hen aan de volledige vernietiging prijsgeven, opdat zij u niet leren te doen overeenkomstig al hun afschuwelijke praktijken die zij voor hun goden hebben gedaan, en zo tegen de Heer uw God zondigt.” (Deuteronomium 20, 16-18)

Het is moeilijk te begrijpen waarom de Heer de Israëlieten zou vragen om de Kanaänieten volledig uit te roeien en “niets in leven te houden dat ademt”. Waarom zou God zoiets eisen? Meer dan dat, Mozes getuigt: “Wij namen toen alle steden in en vernietigden elke stad, mannen, vrouwen en kinderen. Wij lieten geen overlevenden achter” (Deuteronomium 2, 34). Waar komt dat geweld vandaan? Om een ​​antwoord te vinden is het goed om altijd in gedachten te houden dat ons oordeel beperkt is en dat we de werken van God in de Bijbel niet moeten beoordelen naar onze eigen beperkte normen, maar God de oneindige eer en vertrouwen geven dat Hij handelt op manieren die ons begrip te boven gaan en dat al zijn werken bedoeld zijn voor de redding van de mens: “De verborgen dingen behoren toe aan de Heer, onze God, maar de geopenbaarde dingen behoren toe aan ons en aan onze kinderen voor altijd” (Deuteronomium 29, 29).

Laten we dus kijken naar wat ons in de Bijbel heeft geopenbaard en proberen dit goddelijke geweld te begrijpen. Deze week kijken we eerst naar de historische Bijbelse context en proberen we te begrijpen wie de Kanaänieten waren en waarom Israël hun land moest innemen.

Bijbels-historische context

Toen Adam en Eva uit het paradijs werden verdreven, werden er tien generaties geboren uit Adam. De tiende generatie was Noach: “Nadat Noach 500 jaar oud was, verwekte Noach Sem, Cham en Jafeth” (Genesis 5, 32). Toen kwam de zondvloed. Van deze zondvloed overleefde alleen Noach’s familie: “enkelen, dat is acht personen, werden veilig door het water heen gebracht” (1 Petrus 3, 20). Acht personen: Noach, zijn vrouw, hun drie zonen en hun vrouwen. Aangekomen op het droge, werd Cham, Noach’s tweede zoon, in de persoon van diens zoon Kanaän, door Noach vervloekt: “Vervloekt zij Kanaän; een dienaar der dienaren zal hij zijn voor zijn broeders” (Genesis 9:25). De enige persoon die vóór hem in de heilsgeschiedenis werd vervloekt, was zijn voorvader Kaïn, die zijn broer Abel vermoordde. Later meer over Kanaän.

Nu was het Beloofde Land bedoeld voor de nakomelingen van Sem, Noachs eerstgeborene. Sem’s kleinzoon heette Eber: Sem, de vader van alle kinderen van Eber (Genesis 10:21). In Genesis 14 wordt Abraham de Hebreeër genoemd – d.i. van Eber (vgl. Genesis 14, 13). Het Beloofde Land werd door God gegeven aan de Hebreeërs, de zonen van Abraham, de zonen van Sem: “een land vloeiende van melk en honing” (Exodus 3: 8).

“Sem’s tiende kleinzoon, Abram, kreeg het volgende gebod van de Heer: “Ga uit uw land en uw verwanten en het huis van uw vader naar het land dat Ik u wijzen zal [d.i. het Beloofde Land]” (Genesis 12:1), maar dat land bleef niet in het bezit van de de zonen van Abram: “de Heer zei tegen Abram: ‘Weet zeker dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land dat niet van hen is en dat zij daar slaven zullen zijn, en zij zullen vierhonderd jaar lang onderdrukt worden” (Genesis 15, 13). De zonen van vervloekte Kanaän vestigden zich toen in het Beloofde Land.

Nu verwekte Abraham Isaak, Isaak verwekte Jakob, wiens naam werd veranderd in Israël (vgl. Genesis 32:28). Israël’s zoon Jozef werd de rechterhand van de Egyptische farao (vgl. Genesis 41:46). Toen ontstond er een hongersnood in het Beloofde Land, dus nodigde Jozef zijn vader Israël en zijn elf broers uit om bij hem in Egypte te wonen. Hij zei tegen hen: “Jullie zullen in het land Gosen wonen, en jullie zullen bij mij in de buurt zijn” (Genesis 45, 10).

“Toen stond er een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet gekend had. En hij zei tot zijn volk: Zie, het volk van Israël is te talrijk en te machtig voor ons” (Exodus 1:8-9): “Daarom stelden [de Egyptenaren] slavendrijvers over hen aan om hen met zware lasten te onderdrukken” (Exodus 1, 11). Zo werd de profetie van God aan Abram werkelijkheid: de nakomelingen van Abram verdroegen slavernij gedurende 400 jaar in Egypte (vgl. Handelingen 7:6).

Toen wekte God Mozes op om de Israëlieten te bevrijden: “Ik zal u naar Farao sturen, zodat u Mijn volk, de kinderen van Israël, uit Egypte kunt leiden” (Exodus 3:10) “om hen te brengen (…) naar een goed en ruim land, [het Beloofde Land], een land vloeiende van melk en honing, naar de plaats van de Kanaänieten, de Hethieten, de Amorieten, de Perizzieten, de Hevieten en de Jebusieten” (Exodus 3:8).

Het was niet makkelijk voor Mozes om Farao ervan te overtuigen de Israëlieten te laten gaan. Het kostte tien plagen. De laatste was de dood van alle eerstgeborenen van Egypte  (cf. Exodus 11, 4-5).

Uiteindelijk ontsnapten de Israëlieten en gingen op weg naar het Beloofde Land. Het duurde veertig jaar voordat ze er eindelijk toekwamen (zie kaart). Het duurde zo lang vanwege de zonden die de Israëlieten onderweg begingen. De Heer stond de eerste generatie niet toe het Beloofde Land binnen te gaan: “Toen de Heer uw woorden hoorde, werd Hij boos en zwoer: ‘Niemand van deze mannen van dit boze geslacht zal het goede land zien dat Ik uw vaderen gezworen heb te geven” (Deuteronomium 1, 34-35). “En Hij verdroeg hen ongeveer veertig jaar in de woestijn” (Handelingen 13, 18).

Terug naar waar we begonnen: de zonen van Kanaän hadden zich goed gevestigd in het Beloofde Land terwijl de Israëlieten 400 jaar lang in slavernij in Egypte zaten. De daden van de Kanaänieten waren verachtelijk voor God: “alle afschuwelijke dingen die de Heer haat, hebben zij voor hun goden gedaan, want zij verbrandden zelfs hun zonen en hun dochters in het vuur voor hun goden” (Deuteronomium 12:31). De afschuwelijke daden van de Kanaänieten vormden de setting voor hun totale vernietiging door de Israëlieten toen zij het Beloofde Land binnengingen. Meer hierover volgende week.

P. Jean

4. Nieuws uit de gemeenschap

In een feestelijke byzantijnse liturgie hebben we zondagavond het feest van de geboorte van Maria gevierd. Het “geboortefeest” van alle heiligen is hun sterven, namelijk hun definitieve intrede in het eeuwige leven met God. Alleen van Jezus, Maria en de Johannes de Doper wordt hun aardse geboortedag gevierd. Het feest van de geboorte van Maria dankt zijn ontstaan aan de wijding van de kerk van de heilige Anna in Jeruzalem, gebouwd op de plaats waar het huis van Joachim en Anna stond en waar Maria dus geboren is. Een heel oude traditie uit de 2e eeuw vertelt hoe dit kinderloze, oude echtpaar bezoek kreeg van een engel die de geboorte van Maria aankondigde. De ouders hebben haar met veel zorg opgevoed totdat het kind aan de tempel werd afgestaan. Dit feest wil nu de nadruk leggen op het medeverlosserschap van Maria. Inderdaad staat Maria in het hart van de grote Christus-mysteriën: de Menswording, het Paasmysterie van kruisdood en verrijzenis en de Uitstorting van de heilige Geest.

Vermits we als gemeenschap nog flink gehandicapt zijn wegens het zware verkeersongeval van vorige maand wordt het oogsten (nu vijgen en druiven) nu vooral door anderen gedaan. Om de zwaargewonde fraters niet te veel alleen te laten, organiseren we het ontbijt en de avondrecreatie bij voorkeur bij of in hun ziekenkamer.

5. Uit Kerk en wereld

  • Ons vorig bericht prachtig geïllustreerd met  6 video’s: 1. Frederic Ozanam, 2. Leo XIII en de industriële revolutie, 3. Prachtig over Cardijn: zien-oordelen-handlen, 4. Leo XIII, 5. “De beste kapper van de wereld in Damascus”! 6.  Profetische visie van Pius X over het modernisme: https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-349/
  • Volgens de voormalige Indische ambassadeur in Oezbekistan, M.K. Bhadrakumar is het Oekraïense offensief in het Russische Koursk een flop geworden en brengt een keerpunt teweeg. Het sterke economische en militaire potentieel van Rusland zullen de voornaamste garantie zijn voor zijn veiligheid. Poetin wil steeds onderhandelen, maar denkt dat Zelensky als marionet van de VS, niet in staat is de belangen van het Oekraïense volk te verdedigen.  Poetin wil dat Oekraïne zijn soevereiniteit hervindt. In deze oorlog wordt telkens weer Rusland in de mainstreampers beschuldigt van het schenden van de mensenrechten. Hierbij wordt voorbijgegaan aan de oorsprong van het conflict: de staatsgreep van 2014, waartegen de Oekraïners van Russische oorsprong zich verzet hebben en de daarop volgende onderdrukking van de Russische cultuur en traditie: https://www.mondialisation.ca/la-russie-neutralise-loffensive-ukrainienne-de-koursk/5692200?doing_wp_cron=1725951985.4094760417938232421875
  • Volgens de Israëlische journalist en schrijver heeft de zionistische samenleving in Israël een dieptepunt bereikt van wreedheid, onmenselijkheid en geweld. Ongevoelig voor enige menselijkheid of internationaal recht, blijft ze straffeloos de wreedheden opvoeren, ook tegenover eigen bevolking: https://www.mondialisation.ca/la-societe-israelienne-a-vraiment-sombre-dans-la-cruaute-la-violence-et-lapathie-il-suffit-de-nous-regarder/5692205
  • Peter Koenig, gedurende ruim dertig jaar o.m. de voornaamste economische raadgever van de wereldgezondheidsorganisatie, waarschuwt voor de moordplannen die beraamd worden om de wereldbevolking te verminderen en de rest aan totale controle te onderwerpen. Onzichtbare leiders controleren de wereld langs het wereld economisch forum, de wereldgezondheidsorganisatie, de NAVO en de Europese raad. Nu zal de valse pandemie mpox of apenziekte – die milder is dan een gewone griep! – gebruikt worden om de hele wereldbevolking angst aan te jagen en de schadelijke/dodelijke vaccinaties op te leggen. Vijf landen zullen vanaf nu al een vaccinatie-certificaat trachten in te voeren. De criminele wereldleiders verwachten dat de bevolking van deze vijf landen het meest slaafs volgzaam zal zijn, als voorbeeld voor de andere landen: Litouwen, Griekenland, België, Duitsland, Portugal. Enkele leiders van Afrikaanse landen hebben tijdens de corona-crisis geweigerd hun bevolking te laten vaccineren en zijn allen op mysterieuze wijze gestorven (vermoord?). We weten inmiddels ook dat de veel gebruikte PCR test geen besmetting kan opsporen. Toch wordt die test weer volop gebruikt (misbruikt). Kary Mullis, de uitvinder van deze test, kreeg hiervoor de Nobelprijs chemie in 1993. Hij waarschuwde dat deze test geen enkele ziekte kan ontdekken. Kary Mullis is op 7 augustus 2019 op mysterieuze wijze gestorven, vlak voor de zogenaamde wereldwijde uitbraak van de corona! Zullen voldoende mensen wakker worden en weerstand bieden aan de dictatoriale moordplannen van de wereldleiders, de wereldorganisaties en hun gewillige beulen? Wat is uw houding? https://www.mondialisation.ca/lavenir-comment-ils-vont-tous-nous-controler-letat-profond-se-prepare-t-il-a-une-nouvelle-plandemie/5691768?doing_wp_cron=1724747918.8215429782867431640625
  • In Iran worden moskeeën gesloten omdat een miljoen Iraniërs besloten Jezus Christus te volgen. Het aantal verslaafden is een van de hoogste ter wereld, de corruptie is alom verspreid en meer dan de helft van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Velen zijn de loze beloften van de islam beu. 50.000 van de 75.000 moskeeën zijn gesloten en overal worden Bijbelstudies ingelegd en huiskerken geopend. De regering reageert met harde hand en sluit de leiders op in de gevangenis. Familie en vrienden zijn veel meer tolerant. Ze zijn blij wanneer iemand iets gevonden heeft dat hem of haar gelukkig maakt. Ze ontdekken een God die Liefde is.

Het is blijkbaar een ontwaken dat niet alleen in Iran plaats vindt, maar in heel de wereld van de islam. Deze beweging dringt zelfs door in Afghanistan en de monarchie van Saoedi-Arabië wordt eveneens toleranter jegens christenen en kerken. “Het christendom verspreidt zich eveneens in Jemen, waar, volgens het Joshua Project, de toename van het aantal christenen bijna tweemaal meer is dan het wereldgemiddelde”. “Het is een beweging van de heilige Geest die grondige veranderingen meebrengt, niet alleen in Iran, maar in heel het Midden-Oosten”: https://lesalonbeige.fr/iran-les-mosquees-ferment-alors-quun-million-de-musulmans-se-mettent-a-suivre-le-christ/

  • Graag willen we het zeer bijzondere initiatief van onze vriend, hors série, Brecht Arnaert voorstellen. Hij is de bezieler van safecapital.eu en wil niet alleen het materiële kapitaal maar vooral het geestelijk kapitaal van de mensen veilig stellen. Ja, hij is een fantast en organiseert, nogmaals,  een mega-ontmoeting, nu over de goddelijke liefde. De volheid daarvan wordt ons gegeven door Jezus Christus. Maar Brecht wil geen theoloog spelen of met vrome bespiegelingen mensen in slaap wiegen. Hij is geschokt door de totaal ontaarde maatschappij, waarin de huidige wereldleiders de mensheid storten en wenst zoveel mogelijk mensen wakker te schudden opdat ze hun diepste menselijke waardigheid, vrijheid en creativiteit zouden hervinden en terugkeren naar de goede tradities tot welzijn van iedereen :

Op 21 september aanstaande organiseert Brecht Arnaert een studiedag over de goddelijke liefde, maar wel vertrekkende vanuit ons chaotische menselijke bestaan. Meer dan ooit, namelijk, is er verwarring over de rollen van het mannelijke en het vrouwelijke, en hoe, wanneer die elkaar niet vinden, er neuros ontstaat, in plaats van eros.

Eros, voor alle duidelijkheid, is breder dan het seksuele, maar gaat over de levenskracht die in ieder van ons zit, en ons van nature leidt tot het goddelijke, als de aanwending van die kracht natuurlijk niet misbruikt wordt, of erger, afgeleid wordt richting de sinistere, goddeloze doelen die de huidige wereldelite zich gesteld heeft.

Brecht heeft zich ingespannen om de beste sprekers van de Lage Landen te verzamelen als het over dit thema gaat: Karen-Hamaker Zondag (over anima en animus), Joanne Kersten (over schizofrene constellaties), Reinoud Eleveld (over seksuele kung-fu) en Marina Riemslag (over liefde als verbinding). Zelf geeft hij een lezing met als titel “Van Neuros tot Eros. Pleidooi voor een herstel van het conservatieve man-vrouw-rollenpatroon”

Deze dag fysiek bijwonen kost 369 EUR, wat niet weinig is, maar je kan de dag ook van  thuis volgen via de livestream, en die is gratis. Je mag een vrije gift doen, die besteed wordt aan een goed doel, dat later bekend gemaakt wordt. Reserveren kan via: https://www.safecapital.eu/herfstmeeting-2024/
(PS: Er zijn ondertussen al  663 inschrijvingen, op naar de 1000!)

Nvdr: enkele voorbeelden van Safecapital-evenementen vindt u hier: https://www.youtube.com/@leefroyaal/videos