Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Godzijdank hebben we het zware verkeersongeval van 19 augustus als gemeenschap overleefd en zijn allen, zwaar- en lichtgewonden, langzaam aan het herstellen. We trachten nu onze wekelijkse meditaties en berichten verder te zetten.

  1. Meditatie

Rijkdom van ‘de sociale leer van de Kerk’ (2)

De Bijbelse fundamenten van de sociale leer van de Kerk zijn de leer over de schepping, over de menswording en verlossing en tenslotte over de Kerk.

God schiep de mens vanuit de overvloed van zijn liefde om hem met zich te verenigen en hem te laten delen in zijn oneindig geluk. Het eerste mensenpaar heeft echter geweigerd Gods gebod te volbrengen en te genieten van deze boom van het leven. Verleid door de duivel – de leugenaar en moordenaar van het begin -, wilde het zelf god zijn, los van Hem, en koos voor het leven van de beperktheid van tijd en ruim, eindigend met de dood. Uit deze oorspronkelijke keuze ontstond de ontwrichting in de mens zelf, in de relatie met de medemensen en in zijn verhouding met de natuur. Zoals wij de gevolgen dragen van de keuze van onze ouders, zonder er persoonlijk verantwoordelijk voor te zijn, zo dragen we de gevolgen van de keuze van het eerste mensenpaar.

Verleiding en zonde blijven in de mensengemeenschap op gelijkaardige wijze hun ontwrichtend werk doen. Van deze schaamte, ellende en dood kan niemand zichzelf bevrijden. Het aardse/sterfelijke en de zonde vormen de twee hindernissen die ons beletten weer verenigd te worden met Gods eeuwig geluk. De menswording van God in Jezus Christus heeft deze twee hindernissen overwonnen. Door mens te worden, heeft hij het aardse en heel het mensenleven geheiligd en vergoddelijkt. Door onschuldig in liefde en vrijheid te lijden en de kruisdood te sterven, zonder zelf op geen enkele wijze deel te nemen aan het geweld en het onrecht, heeft Hij de macht van lijden, geweld en dood voor goed gebroken en overwonnen. Zijn verrijzenis is hiervan het teken.

God vraagt onze vrije instemming en medewerking aan deze overwinning op lijden en dood, door ons geloof Jezus Christus. Ons lijden, werken, strijden en sterven hebben nu een zin in Christus. In Hem is er genezing en vergeving. Het is echter een illusie te denken dat we kunnen delen in zijn verrijzenis zonder met Hem te lijden en te sterven. Omgekeerd kan ieder lijden een mozaïekje worden van onze verrijzenis. Deze verlossing is voor alle mensen en voor gans de schepping.

Van deze verloste mensheid is de Kerk  de voorafbeelding, de kiem van het Rijk Gods op aarde. Dat is de leer van de Kerk of de ecclesiologie. Ze is een mysterie. De Kerk is tegelijk hemels en aards, eeuwig en tijdelijk, goddelijk en menselijk, heilig en zondig en daarom telkens tot uitzuivering geroepen. Zij is het Mystieke Lichaam waarvan Christus het Hoofd is.

Haar profetische rol bestaat in het laten zien waartoe de menselijke familie geroepen is. In haar horen immers alle mensen, alle volken, alle rassen en talen thuis. Allen zijn kinderen van eenzelfde Vader, broers en zusters van eenzelfde Zoon, de Eerstgeborene van de Nieuwe Schepping, bezield door dezelfde heilige Geest.

Bij de materiële uitbouw van de maatschappij heeft de Kerk daarom een onmisbare taak: zij moet waken over de diepste menselijke waardigheid en het perspectief van de eeuwige roeping van ieder mens levendig houden. Haar sacramenten zijn hiervan de voedingsbronnen. Haar krachtigste getuigenis zal haar concreet beleefde liefde zijn, naar het voorbeeld van haar Heer Jezus Christus.

Christenen hebben dikwijls niet voldoende begrepen hoezeer hun geloof in Christus en zijn Kerk hun inzet vragen om schrijnende wantoestanden te verhelpen. Aan het einde van de 19e eeuw gebeurde dit echter wel. Vanaf dan spreken we van een uitgewerkte “sociale leer van de Kerk”.

Er heerste toen al een eeuw lang een anti-klerikale en anti-christelijke geest waaruit in 1789 de Verklaring van de rechten van de mens en van de burger ontstonden. In 1848 schreef Karl Marx zijn Communistisch Manifest. De stroom van socialistische acties kwam echter pas tegen het einde van de eeuw goed op gang en pas in 1917 zal de tekst van Marx zijn officiële bevestiging krijgen in de Russische Oktoberrevolutie.

Inmiddels hadden talrijke christenen zich reeds op heldhaftige wijze ingezet op sociaal, politiek en economisch vlak. Er ontstond een machtige, christelijke, sociale beweging. In Frankrijk is de cultuurhistoricus Frédéric Ozanam een van de stichters van de Vincentiusvereniging (1833), die fel protesteert tegen de uitbuiting van de arbeiders.

In Duitsland ontstaat een generatie van katholieke, sociale pioniers onder leiding van Mgr. von Ketteler (+ 1877), Adolf Kolping (+ 1865) en baron Karl von Vogelsang (+ 1890).

Ook in Engeland, Zwitserland, België groeit de sociale stroming onder christenen. Een eeuw later zal de Schaarbeekse priester (en latere kardinaal) Jozef Cardijn met aanstekelijke bezieling de K.A.J. of kajotters oprichten (Katholieke Arbeiders Jeugd, 1925), die uitgroeide tot een wereldorganisatie: J.O.C. (Jeunesse ouvrière catholique, 1926). Er worden caritatieve instellingen, hospitalen, scholen… in het leven geroepen. Priesters, religieuzen en gewone christengelovigen stichten allerlei “sociale voorzieningen” voor armen, wezen, weduwen. Op sociale congressen wordt gepleit voor structuurveranderingen en voor arbeidsorganisaties.

Paus Leo XIII (1878-1903) leerde in Brussel deze “sociale katholieken” kennen toen hij daar nog apostolisch nuntius was. Hij kwam uit de Italiaanse adel en niets liet vermoeden dat hij zich gedurende gans zijn pontificaat zo zou inzetten voor de ellende van de arbeiders. In 1891 schreef hij de encycliek Rerum Novarum, de “Magna charta“ van de sociale leer. Het is een nieuwe stijl van kerkelijk onderricht, geheel gewijd aan de erbarmelijke behandeling van de fabrieksarbeiders. Deze kordate aanpak zal door de volgende pausen worden overgenomen. Vanaf deze encycliek spreken we officieel van de sociale leer van de Kerk (wordt vervolgd).

2. Enkele foto’s te bekijken op Deir MarYakub El Mukata indien de techniek en IT-aansluiting het toelaten.

  • Bezoek van twee Nederlandse dames, verantwoordelijk voor hulporganisaties
  • Vier foto’s van de catechese jongeren van Qara
  • Pastoor Aissam en zijn jongerengroep na de Eucharistie
  • Onze drie zwaar gewonden in het hospitaal van Qara
  • Kapperssalon in Damascus
  • De overvolle soeks
  • Condoleren van de eerste minister
  • Theophane en Leonardi feestelijk onthaald

Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 6.9.24

3. Nieuws uit de gemeenschap

We hadden de groep van de catechesejongeren van Qâra, waarna de groep uit Damascus voor vorming in liturgische zang. Hiervan zijn alle foto’s met de camera’s in het ongeval verdwenen. En vorige zaterdagavond vertrok de groep gehandicapten uit Quousseir, met hun pastoor Aissam, die de Eucharistie voorging. We hebben met hen gebeden en ontspanning gehouden. De eenvoud, goedheid en spontane vreugde onder elkaar is werkelijk een teken van het Rijk Gods op aarde.

Elke dag van de week zagen we uit naar de terugkeer van onze drie zwaar gewonden uit het ziekenhuis van Qara. Zowel zij als wij moesten erkennen dat het niet verstandig is om hen bij ons te nemen gezien de intensieve  zorgen die ze nog nodig hebben.

Dinsdag kwam moeder Agnes-Mariam, zr Carmel en haar neef uit Libanon bij ons toe. ’s Avonds heeft ieder uitvoerig verteld hoe hij/zij het ongeval beleefd heeft. Het voordeel van dit dramatisch gebeuren is, dat ieder wat meer bekommerd is om het leven en de gezondheid van de ander. Woensdagavond kwam de kleine Elie met zijn moeder thuis.

Donderdag hebben Ibrahim, de oud-burgemeester van Qara, cfr Jean en Ik onze gemeenschap vertegenwoordigd om in Damascus de eerste minister te condoleren bij het overlijden van zijn vader. De neef van zr Carmel en Firaz reden mee en eerst bezochten we de soeks rond de grote moskee. Ik nam de gelegenheid om mijn haar te laten knippen en we gingen een kapperssalon binnen. Omdat er te veel klanten zaten, wilden we weg gaan, maar zowel de kapper als de andere klanten boden aan dat ik eerst zou geknipt worden, wat ook gebeurde. De man was een christen en kwam uit de “Vallei van de christenen”. Voor deze extra knipbeurt wilde ik graag extra betalen. Hij zei echter dat mijn aanwezigheid een zegen is en wilde geen geld. Cfr. Jean suggereerde me dat ik even zou bidden. Ik heb dan gebeden voor hem, zijn zaak en de klanten.  Allen stonden spontaan recht en ik eindigde door allen, ook de kinderen een kruisje op hun voorhoofd te geven. Zo werd vandaag een stukje hemel zichtbaar in Damascus.

Nvdr: Deze video om U een idee te geven hoe zo’n kapperszaak eruit ziet in Damascus én wat er zoal kan gebeuren als je binnengaat voor een knipbeurt…

Daarna gingen we de eerste minister condoleren. Dit gebeurt door een handdruk en de bede:  ”Moge God hem genadig zijn”. Het was in een grote zaal en daarna werden cfr Jean en ik verwezen naar de grote zetels op de eerste rij, waarbij een slokje koffie en thee werden aangeboden.

Vrijdagnamiddag werd Theophane en Leonardo door heel de gemeenschap en de gasten feestelijk onthaald en in processie onder gezang naar hun ziekenkamer gebracht.

4. Uit Kerk en wereld

  • Ons vorig bericht met vijf video’s: 1. Verschil tussen kronos en kairos, 2.  ‘niet beschikbaar’, 3. Kruis en kruisteken, pastoor Penne, 4. Mooie orthodoxe zang om vergeving, 5. Johannes van het Kruis in ballingschap: https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-348/
  • Peter Koenig is een gerenommeerde geopolitieke analist, voormalige voornaamste economische raadgever bij de wereldbank en de wereld gezondheidsorganisatie, waarvoor hij meer dan 30 jaar in zowat heel de wereld werkte. Hij doceert nu aan universiteiten in de VS, Europa, Latijns-Amerika en is verbonden aan de Renmin universiteit van Peking. Volgens hem hebben de VS en NAVO met Kiev en 11.600 soldaten Rusland (Koursk) willen binnenvallen om Churchatov en zijn kerncentrale in handen te krijgen en bij de komende onderhandelingen een sterke positie te hebben. Washington blijft met de NAVO Rusland verschrikkelijk uitdagen.  ”Jonge Europeanen zijn echter niet bereid te sterven voor de westerse oorlogsbazen en de industriële winsten van hun westerse oorlogen”. Ook met het overschrijden van deze zoveelste rode lijn zijn ze er niet in geslaagd Rusland te verslaan. Met hun laffe aanvallen hebben ze de laatste tien jaar wel ‘n 18.000 Russen, vooral vrouwen en kinderen gedood. Het ziet er naar uit dat deze waanzinnige oorlog alleen maar zal eindigen met een totale overwinning van Rusland en een overgave van Kiev en de heersers in Washington en Londen, al kunnen deze laatsten nog onverwachte tegenstand bieden. “Rusland heeft de militaire mogelijkheden om tegelijk de commandoposten van het westen te vernietigen, alsook de financiële centra met tactische, supersonische, ultraprecisie kernwapens en daarbij menselijke verliezen maximaal te beperken, maar tegelijk alle westerse machtscentra uit te schakelen”. Het westen is er zich niet van bewust dat Wereldoorlog III al begonnen is: https://www.mondialisation.ca/une-invasion-de-la-russie-nucleaire-par-lotan-est-actuellement-en-cours-et-le-monde-ignore-que-nous-vivons-la-troisieme-guerre-mondiale-la-patience-du-president-poutine-a-t-elle-atte/
  • De voormalige Britste ambassadeur en voormalige rector van de universiteit van Dundee, Craig Murray heeft een scherpe visie op het huidige wereldgebeuren. De voornaamste ontwrichtingen, ellende  en oorlogen worden veroorzaakt door het westen. “Ik heb tenslotte mijn laatste illusies verloren en ik moet erkennen dat het systeem waar ik zelf deel van uitmaak  – noem het “westen”, “liberale democratie”, “kapitalisme”, “neoliberalisme”, “neoconservatisme”, “imperialisme”, “nieuwe wereld orde” – of noem het wat je wil: deze is in feite een macht van het kwade”. Vervolgens verwijst hij naar de massale vernietiging van Mossoul en Falloujah door de VS in 2002-2004, naar de huidige verschrikkelijke slachtingen en volkerenmoord van het Palestijnse volk, de huidige verwoestingen en gruwelen van de Oekraïense regering. Verbazingwekkend is echter hoe Duitse politici de behoefte lijken te hebben om Rusland aan te vallen en de genocide van het Palestijnse volk te steunen. De machtsverhoudingen in het westen worden zo opgezet dat de rijken steeds rijker worden. “Dat de macht van de multimiljardairs steeds groeit, is geen vrucht van het toeval. Het is de geprogrammeerde slechte verdeling van de bronnen, die op zich ruimschoots voldoende zijn, die armoede veroorzaken. Systematisch wordt ook de verantwoordelijkheid afgewezen voor de wanhoop waarin volkeren leven omwille van de verwoesting van andere landen door het westen en de golven van gedwongen immigratie”. De as van het kwaad, dat is het westen. “Wij zijn de slechten. Ofwel weerstaan wij aan onze eigen regeringssystemen, ofwel zijn wij medeplichtig”:  https://www.mondialisation.ca/nous-sommes-les-mechants/
  • De Franse schrijver Jacques Laurentie, noemt de openingsceremonie “vulgair, pederast, godslasterlijk en satanisch: https://lesalonbeige.fr/toute-la-ceremonie-etait-une-ode-a-la-revolution-francaise-vulgaire-blasphematoire-et-satanique/. Voegen we hierbij enkele tekenen die nauwelijks in de media vermeld werden. Nauwelijks 24 u na de openingsceremonie was er in Parijs zulk een enorme elektriciteitspanne dat het grootste deel van de stad in het donker zat, behalve de basiliek van het H.Hart, op de Montmartre! Verder werd Parijs geteisterd door een fameuze rattenplaag. En verschillende atleten zijn het olympisch dorp ontvlucht omdat het er zo smerig en vuil was. Ondertussen wilde Parijs zich aan de wereld tonen als de stad van licht en schittering!
  • “In Teheran werd Leonardo’s beroemde Laatste Avondmaal, dat in Parijs werd bespot met holebi-, pedofiele en satanische symboliek, versierd met een Koranvers: “De Messias Jezus, zoon van Maria, is de Boodschapper van God.” (Soera 4, 171)”.
  • De Turkse president Erdogan liet de paus telefonisch weten dat dergelijke voorstelling op de olympische spelen als “perverse propaganda” zowel christenen als moslims beledigt. Het westen met zijn omgekeerde waarden is in moreel verval, als een kankergezwel. Menig westers land is als een stinkende beerput op weg naar zijn eigen zelfvernietiging. De rijkdom en waarden van een samenleving – familie, identiteit, religie – worden nu elders gekoesterd, verdedigd en beleefd: Rusland, Afrika, China, India, delen van de islamitische wereld. Europa en het westen zijn steeds meer als een krankzinnige aap die grijnslacht bij zijn eigen zelfmoord: https://www.frontnieuws.com/poolverschuiving/
  • De uitgeverij Via Romana heeft de biografie van paus Pius X*, geschreven door René Bazin (1855-1932) heruitgegeven, verrijkt met een voorwoord van Kardinaal Robert Sarah en een annex van de veroordeling van Sillon door generaal Jacques Richou. In deze tijd van christenhaat bestreed deze paus het modernisme en wilde alles “herstellen in Christus”. “God is verbannen uit de politiek door de theorie van de scheiding van Kerk en staat. Hij is  verbannen uit de wetenschap door de twijfel die verheven werd tot systeem. Hij is verbannen uit de kunst die verlaagd werd tot realisme. Hij is verbannen uit de wetten, die hervormd werden volgens een moraal van vlees en bloed. Hij werd verbannen uit de scholen, door het afschaffen van de catechismus. Hij werd uiteindelijk uit de gezinnen verbannen, waarvan men de oorsprong wil laïciseren en de genade van het sacrament ontnemen”: https://lesalonbeige.fr/saint-pie-x-et-la-royaute-du-christ-sur-la-societe/ 

*Te koop bij https://boutique.via-romana.fr/biographie/429-saint-pie-x.html


 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 3 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.