Begrijpe wie kan!

De EU-Commissie heeft dinsdag de resultaten van het anti-subsidieonderzoek bekend gemaakt en de taksen op e-auto’s aangepast. Duitse autobouwers – VW, BMW, Mercedes – moeten minstens 21.3% compensatierecht op hun e-auto-import uit China betalen, bovenop de huidige basistaks van 10%.

Het is een “interessante manier om de industrie te bevorderen” als Europese autofabrikanten de hoogste tarieven moeten betalen, zei een vertegenwoordiger van de Duitse regering, die vooral verontwaardigd is omdat de Chinese concurrentie – BYD en Geely – slechts 17 à 19.3% taks moet betalen. En de VSA-autoproducent Tesla slechts 9%, d.w.z. minder dan de helft van de Duitse producenten.

https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/china-bruesseler-autozoelle-veraergern-die-bundesregierung/100062391.html

Lees ook:

De bazen van zowel Mercedes als BMW, maar ook Volkswagen, dat evenmin voorstander is van het hard aanpakken van China en bij monde van grote baas Oliver Blume al waarschuwde voor protectionisme vanuit Europa en de VS, redeneren als bedrijfsleiders van ondernemingen met grote belangen in China en niet als Europeanen. Terwijl Mercedes voor zowat 20 procent in Chinese handen is realiseert concurrent BMW ongeveer een derde van zijn verkoopvolumes in China en produceert het ginds ook auto’s voor de lokale én exportmarkt. Vorig jaar verkocht BMW met 824.832 stuks maar liefst 32 procent van al zijn auto’s in China.  

De CEO’s van BMW en Mercedes denken dat extra heffingen de toorn van de Chinese overheid zullen opwekken en vrezen dat dat tot een handelsoorlog zou kunnen leiden waar zijzelf – door hun belangen in China én in Europa – het slachtoffer van zouden worden.

https://www.autonieuws.be/uitlaat/bmw-baas-zipse-treedt-mercedes-ceo-bij-extra-invoerrechten-voor-chinese-auto-s-onnodig

En:

Op de autoshow in Beijing maakte Volkswagen vrijwel uitdagend bekend de investeringen in China te willen opvoeren. Een nieuwe samenwerking met de Chinese fabrikant Xpeng werd gevierd en er werd ook een modelinitiatief aangekondigd. Ze willen in China een heel scala aan nieuwe, betaalbare en innovatieve kleine elektrische auto’s ontwikkelen en op de markt brengen. Mensen willen dit soort auto’s graag hebben in Europa, maar Volkswagen wil ze hier in eerste instantie niet hebben. De focus ligt puur op de markt in China.  

Dat is niet verrassend. Volkswagen heeft van oudsher een sterke band met China, aangezien het in de jaren tachtig de eerste westerse fabrikant was die auto’s in China mocht bouwen. Soms bedroeg het marktaandeel van VW in China meer dan 20 procent. Deze dagen zijn al lang voorbij, maar VW genereert nu ongeveer 40 procent van zijn totale omzet in China. Gezien de voorspelde groeicijfers in de Chinese autosector is het geen wonder dat alle fiches op de kleur rood staan. 

Verneem meer: