Waarom willen ze werkelijk een advertentieverbod op sociale media?

Melissa Depraetere (Vooruit) wil een totaalverbod voor politieke advertenties op sociale media. Partijen spenderen daar volgens haar te veel geld aan. Dat belastinggeld kan volgens haar veel beter besteed worden. Bovendien is er volgens haar een risico op ‘desinformatie en misleiding’ waarmee partijen ‘beïnvloeding’ zouden kunnen kopen. Zijn de socialisten werkelijk bezorgd over de besteding van belastinggeld en de bescherming van onze democratie of zou er iets anders achter zitten?

In een democratie ligt de macht bij het volk. Vrije meningsuiting is het vreedzaam wapen waarmee burgers de machthebbers controleren. Die zijn immers maar tijdelijk. Door technologische innovatie zoals boekdrukkunst, radio, televisie en internet kon de stem van de burger steeds meer mensen bereiken. En dus werd die vrije meningsuiting steeds gevaarlijker voor de machthebbers. Zonder uitzondering reageerden ze met monopolisering, reglementering en regelrechte censuur. Ze wilden zich immers beschermen tegen de burger en hun macht behouden.

Dat is ook het geval met de nieuwste innovatie, de sociale media. Zowel Barack Obama (2008) als de Arabische Lente (2011) toonden de mobilisatiekracht aan van sociale media waarmee machthebbers vervangen werden. Maar ook Brexit (2015), de verkiezing van Trump (2016) en de heropstanding van Vlaams Belang (2019) maakten gebruik van sociale media. En dat was duidelijk niet de bedoeling. Sindsdien zijn er tal van initiatieven genomen om sociale media te reglementeren en te censureren. Dat noemen ze dan in Orwelliaanse Newspeak destrijd tegen desinformatie en haatspraak en het beschermen van verkiezingen. Als de mensen juiste informatie krijgen, stemmen ze toch gewoon voor de machthebbers is de impliciete veronderstelling.

De Europese Unie organiseert sinds dit jaar met de Digital Services Act de censuur op sociale media. De platformen worden verplicht meningen te censureren die als zogenaamde haatspraak of desinformatie zouden kunnen beschouwd worden. Doen ze dat niet, dan krijgen ze zware boetes van de EU. Haatspraak en desinformatie zijn echter zodanig vage begrippen, dat die sociale mediabedrijven er alle belang bij hebben ook perfect legale meningen die binnen de vrije meningsuiting vallen te censureren. Dat is dan ook precies wat er gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het censureren van Zwarte Piet op Facebook. Dat is een inbreuk op de vrije meningsuiting van burgers. Maar die grondrechten beschermen is duidelijk niet de bedoeling van de EU. Ursula Von der Leyen rapporteerde voor de machthebbers in het WEF duidelijk met enige trots over de censuurmogelijkheden van de Digital Services Act. Maar dat is nog onvoldoende. Om de verkiezingen nog beter te beschermen, stemde het Europees Parlement over verdere beperkingen voor politieke advertenties.

Maar dat gaat dus voor de socialisten in Vlaanderen allemaal nog niet ver genoeg. Advertenties op sociale media moeten volgens Melissa Depraetere gewoonweg verboden worden. Toevallig zijn het vooral de oppositiepartijen Vlaams Belang, N-VA en PVDA die adverteren op sociale media. Eigenaardig genoeg moeten advertenties in klassieke media volgens haar wel nog kunnen. Die hanteren volgens haar immers betere kwaliteitsvereisten. Nog eigenaardiger, bijna alle media weigeren advertenties van Vlaams Belang. Meer zelfs, geen enkele verkozene van Vlaams Belang mag een opiniestuk publiceren. Ze laten Vlaams Belang zo min mogelijk aan bod komen. Volgens het rapport van de Vlaamse Regulator voor de Media heeft Vlaams Belang afgerond amper 1% van de politieke spreektijd op televisie. Zelfs foto’s kopen bij Belga is voor Vlaams Belang onmogelijk!

Verschillende redacties voeren gewoon actief en openlijk politieke strijd tegen Vlaams Belang. De wekenlange opgeklopte onzin over Chinese beïnvloeding is een voorproefje van de manipulaties die ons te wachten staan de volgende maanden in de aanloop naar de cruciale verkiezingen. De pers ontvangt miljoenen subsidie van het regime. Het is dan ook niet zozeer hun taak de mensen te informeren over wat ze moeten weten, maar wel om de bevolking te manipuleren op wat ze moeten stemmen. Sociale media doorbreekt dat informatiemonopolie. Melissa Depraetere geeft dat ook gewoon openlijk toe: ‘Sociale media zijn dé manier om de gewone mensen te bereiken. Ook mensen die niet geïnteresseerd zijn in politiek. Of zij die niet alle politieke details volgen. Sociale media zijn nuttig, maar een algemeen verbod op politieke advertenties is beter.’  

Ze willen gewoonweg niet dat de boodschap van het Vlaams Belang gehoord kan worden. Ze willen bijvoorbeeld niet dat burgers te weten komen dat hun asielbeleid in 2023 meer dan 1 miljard kostte. Want dan zouden die burgers misschien wel eens voor een ander beleid met Vlaams Belang durven stemmen. Daarom willen ze sociale media reguleren, om de oppositie te censureren en de verkiezingen te manipuleren. Ze willen de controle over de informatie terug. Omdat ze niet van de macht willen verdreven worden. Daarom willen ze politieke advertenties verbieden en om geen enkele andere reden.

Socialisme is, niet verwonderlijk, inherent dictatoriaal.

Tom Vandendriessche, Europees Parlementslid Vlaams Belang, I & D fractie

https://youtu.be/73S1j4oCq_M?si=uPS9gIqA__cPzR_1