Het Oregon Department of Education (ODE) – het onderwijsministerie van de staat Oregon – heeft recent leraren aangemoedigd zich voor een training “etnowiskunde” aan te melden, waaruit moet blijken dat de blanke heerszucht ook daar een probleem is. Een ODE-nieuwsbrief van verleden week beveelt een „Pathway to Math Equity Micro-Course“, een cursus voor wiskundegelijkheid, aan voor leraren van het middelbaar onderwijs die het als een leidraad voor de “ontmanteling van racisme in wiskunde” zouden moeten gebruiken (clarion NEWS).
De leraren moeten aan de hand van een leidraad leren dat het ook bij vermeende juiste oplossingen van rekenopgaven om “blanke superioriteit” gaat. Als oplossing om deze “superioriteit” niet zichtbaar te maken grijpt men niet naar extra lessen wiskunde om gepigmenteerde leerlingen bij te benen. Neen, dat wil en/of kan men blijkbaar niet, maar men heeft een andere oplossing gevonden. Het zou immers getuigen van een hautaine houding t.o.v. de gepigmenteerde leerlingen-met-minder-kansen. Bij toetsen/examens worden gewoon minstens twee antwoorden toegelaten – een juiste en een foutieve oplossing. Immers: al het andere is “een karaktertrek van de blanke superioriteit”, zo staat het in b.g. leidraad.
Om de nivellering naar beneden een wetenschappelijk tintje (sic.) te geven wordt er als reden het volgende vermeld: “Het concept dat wiskunde puur objectief is, is fout. Het in stand houden van het idee dat er altijd juiste en foutieve antwoorden zijn, vereeuwigt die objectiviteit.” En nog meer: “Ook de huidige praktijk van huiswerken maken moet volgens de nieuwste inzichten in vraag gesteld worden. De huiswerkpolitiek moet aan de noden van gekleurde leerlingen aangepast worden.”
… Juist. Klinkt bekend. En dan gaat men zich hier jaarlijks afvragen waarom het peil van het onderwijs de laatste decennia drastisch naar omlaag gaat – binnenkort kan men er het Pfizer-vaccin in bewaren…
Leraren moeten rekening houden met de impact van hun vak op de totale maatschappij. Zij moeten trachten de wijze “waarop wiskunde gebruikt wordt om een kapitalistische, imperialistische en racistische visie in stand te houden”, eruit te bannen.
… Juist. Met als gevolg dat de linkse weg-met-ons politici dan “praktijktesten” invoeren op de arbeidsmarkt… waarbij niet de kennis getest wordt maar wel of de arbeidgever – de onverlaat – het aandurft een geschikte blanke sollicitant aan te nemen i.p.v. de gebuisde “minderheden”kandidaat…
De ODE-communicatiedirecteur Marc Siegel verdedigde ook het „Equitable Math“-onderwijsprogramma en meende dat het “pedagogen helpt belangrijke instrumenten voor hun inzet onder de knie te krijgen, een strategie te ontwikkelen om om eerlijke resultaten voor zwarten, latino’s en meertalige leerlingen te verbeteren en zich aan te sluiten bij praktijkgerichte gemeenschappen”. Hij voegde er echter aan toe: “Ik neem aan dat men een beter plan zou kunnen bedenken dan “zwarte studenten te zeggen dat ze zich geen barst moeten bekommeren om een juist antwoord op een wiskunde-opgave, maar het komt niet bij me op wat dit zou kunnen zijn.”
… Juist. Denkt u even mee na?