De Opera van Parijs gaat overstag

“Bepaalde werken gaan zonder twijfel verdwijnen van het programma,” verklaarde Alexander Neef, drager van het Bundesverdienstkreuz, en tevens de nieuwe directeur van de Opera van Parijs, zoals bv. het Zwanenmeer, La Bayadère en de Notenkraker. Dit in antwoord op een manifest dat getekend werd door gepigmenteerde werknemers van de Opera. Zij willen meer “inclusie” der minderheden, wat meteen het einde zou betekenen van iconische kaskrakers. Zij zullen moeten plaats ruimen voor de culturele expressie der minderheden.

“Dat volstaat echter niet,” zo stelt Neef, “we moeten ook lessen leren uit het verleden. Om te slagen in een diepe hernieuwing, waardoor binnen 10 jaar de minderheden beter vertegenwoordigd zullen zijn bij de Opera, moeten we niet aarzelen een echte transformatie uit te voeren.”

En die is inmiddels begonnen, m.n. bij de garderobe, het schminken en de kapsels van niet-blanke dansers. Een kapster, gespecialiseerd in kroeshaar, staat ter beschikking voor degenen die er nood aan hebben.

A l’Opéra, la diversité entre en scène

Met enige weemoed, bieden wij u dit fragment uit het Zwanenmeer aan:

3 gedachten over “De Opera van Parijs gaat overstag

  1. Volledig losgeslagen. De waanzin heerst vandaag. En ik vrees ook morgen, overmorgen en daarna … de totale duisternis.

  2. En over waanzin gesproken. Wat denk je hiervan?
    Het gebed bij de opening van het 117de congres in de US eindigde met de woorden “Ah-MEN” and “Ah-WOMEN.” We moeten inclusief zijn hé.
    Deze randdebielen weten blijkbaar niet eens wat Amen betekent, nl. ‘Het zij zo.’ Heeft totaal niets van doen met men of women. Compleet, maar dan ook compleet gestoord.
    U gelooft mij niet? Kijk hier (wel moeilijk verstaanbaar wegens een totaalmasker)
    https://t.co/O4JhcHwywv

    • Toch wel, we geloven je. We hadden echter begrepen dat het cynisch bedoeld was. En bovendien mag je niet verwachten dat een Amerikaan enige kennis van talen of geschiedenis heeft.

Reacties zijn gesloten.