Sommige luchtvaartjournalisten blijven in de fout gaan en zijn jaloers en subjectief!
In het verleden hebben we reeds enkele malen de verdediging van Ryanair op ons genomen. Wij hebben geen enkel aandeel in deze onderneming maar willen het niet aanvaarden dat een meute luchtvaartjournalisten maand na maand en met steeds drogredenen en onjuiste informatie deze onderneming in een slecht daglicht tracht te stellen.
Feit is dat er weinig journalisten zijn geweest, zoals deze van de luchtvaart, die met de regelmaat van een klok snoepreizen kregen aangeboden. Ondernemingen, zoals destijds SABENA, maakten er een bijna maandelijks gebeuren van. Telkens een nieuw type vliegtuig aan de vloot werd toegevoegd of telkens er een nieuwe bestemming werd aangevlogen was het prijs. De zogenaamde “inaugurals” gingen niet voor iedereen verloren. Een handvol SABENA-beheerders en directieleden; wat vrienden van de Minister van Verkeer; wat toppers uit de reiswereld en daarbij een klein dozijn zogenaamde “luchtvaartjournalisten” en de “crème” van het Bestuur der Luchtvaart vervolledigden de lijst. Tijdens iedere pretreis werden de beste hotels en uitgelezen restaurants met een bezoek vereerd.
Maar nieuwkomers zoals Ryanair pakten het anders aan en waren de mening toegedaan dat een persconferentie diende te volstaan om heuglijk nieuws mede te delen. Stilaan wilden de luchtvaartjournalisten hun ongenoegen duidelijk laten blijken met deze nieuwe gang van zaken.
Er ontstond een soort stilzwijgende overeenkomst om met de regelmaat van een klok het soort luchtvaartmaatschappijen “à la Ryanair” in de grond te schrijven. Het minste incidentje bij b.v. Ryanair werd opgeblazen tot reuze proporties en de minste roddel werd frontpaginanieuws!
Zo konden we de voorbije maanden lezen over de vermeende oververmoeidheid bij het vliegend personeel van deze luchtvaartonderneming, waarbij het steeds gehanteerde stokpaardje van de veiligheid, ter sprake kwam. Ook op het onderhoud “zou” gespaard worden. Het personeel “zou” slecht worden betaald en niet in orde zijn met de sociale wetgeving. Ook “zouden” bepaalde vluchten met te weinig brandstof zijn vertrokken wegens “besparingen op het gewicht”! Maar al dat geschrijf van die beroepsjournalisten kon niet verhinderen dat ondernemingen zoals SABENA falliet gingen en Ryanir groeide als kool en eerstdaags in de groep van de grootste luchtvaartondernemingen van Europa kan plaats nemen. Maar de vindingrijkheid van sommigen kent geen grenzen.
Zo konden we vorige week, van de heren luchtvaartjournalisten, opnieuw lachwekkende kritiek vernemen over Ryanair.
De titels gingen van “19 jarige piloot van Ryanair mag met 180 passagiers vliegen” tot “jongetje(sic) van 19 jaar mag bij Ryanair met Boeing vliegen”! via “piloot met weinig ervaring mag reeds lijnvluchten uitvoeren”.
Dat deze talentvolle 19 jarige met alle maar dan ook met alle gestelde wettelijke eisen in orde was werd niet duidelijk vermeld. Dat het hier niet over de gezagvoerder maar wel over een nieuwe co-piloot ging was ook meestal maar bijkomend nieuws. Het enige dat we van deze nieuwe aanval op Ryanair kunnen vertellen is dat sommige zogenaamde luchtvaartjournalisten
duidelijk aan het einde van hun latijn zijn en bijna ziekelijke en steeds meer onnozele verhalen beginnen te brengen. Men voelt aan dat ze feitelijk zitten te smeken op het eerste luchtvaartongeval van deze maatschappij om zich dan eens goed te kunnen gaan uitleven.
Ze zouden beter schrijven dat Ryanair de meest gestandiseerde luchtvaartonderneming is met slechts één vliegtuigtype nl. de BOEING 737. Dankzij deze en andere beslissingen van hun directie, die steeds bewezen heeft over een gezonde dosis boerenverstand te beschikken, hebben ze de laagste kostprijs. Ryanair vervoerde reeds tientallen miljoenen passagiers en had nooit één gekwetste. Dat deze feiten sommige luchtvaartjournalisten kwetsen is hun zaak maar sommigen onder hen zouden beter objectief moeten leren schrijven. Hun derderangsberichtgeving wordt steeds meer lezers duidelijk.
Men zegge het voort,
Freddy Van Gaever