Wagner: Siegfrieds dood en treurmars

klassische-musikRichard Wagner brengt tot uiting wat het Avondland dankzij de VSA en de EU overkomt: Siegfrieds dood uit de Götterdämmerung.

“In het derde bedrijf komen alle lijnen samen en wordt de Ring des Nibelungen voltooid: Op de jacht bij de Rijn weet Hagen Siegfried in een onbewaakt moment te doden. Men keert terug naar het Gibichungenhof, alwaar Gutrune zich grote zorgen maakt. Maar het eindwoord is aan Brünnhilde. Op het moment dat Hagen naar de ring reikt, treedt zij de cirkel in en doet hem ontzet terugdeinzen. Zij beveelt de mannen een brandstapel op te richten, waarop de dode Siegfried gelegd wordt. Alles weet zij nu. Zij steekt de brandstapel in brand, doet de ring aan haar vinger en springt zelf ook in het vuur. Door het vuur wordt de ring van de vloek bevrijd. De Rijn stroomt over, de Rijndochters grijpen de ring en sleuren tevens Hagen, die een laatste poging doet om de ring te bemachtigen, met zich mee. In de verte gaat Walhalla ook in vlammen op. De hemelbrand is een feit, het orkest gaat tekeer. De helden- en godenwereld is vergaan en de mensheid is aan zichzelf overgeleverd. Dan klinkt echter het door harpklanken omglansde liefdes-verlossingsmotief, waardoor de slotakkoorden van het werk de hoop doen oplaaien op een nieuwe, betere wereld…” (Wikipedia)

 

9 gedachten over “Wagner: Siegfrieds dood en treurmars

  1. rare manier om de Golfbreker-lezers een beetje op te beuren , hun zwarte gedachten voor de toekomst een beetje te doen vergeten !

    • Op zondag brengen we altijd een snuifje klassieke muziek. Een streepje Wagner leek passend bij onze sombere stemming.

  2. Heeft niets te maken met vrolijke Wagner
    Brekend nieuws …..zojuist gelezen in HLN
    “””” Kardinaal Danneels gaf Guy Verhofstadt schouderklopje voor homohuwelijk””””
    Ik wist niet dat De Guy ………..!

    • Ook het lezen waard.
      De geestelijke vader van Ase, is Peter Asbjornsen. Ibsen die uiteindelijk zijn Peer Gynt schreef. Ibsen vond die Asbjornsen te nationalistisch en bewerkte de teksten. Neemt niet weg dat het één van Ibsens betere werken is.

  3. Om mijn cultuur te verrijken heb ik mezelf verplicht om naar Siegfried zijn dood en de daaropvolgende begrafenis zitten luisteren . Op het einde zag ik er even triestig uit als die dirigent . Niks voor mij , alhoewel ik ooit in mijn jeugdjaren een 45 toerenplaatje kocht van Wagner zijn Walkurenrit , ge weet wel
    TataRatar-e TataRatar-e Tatarataaaa ik kreeg daar telkens kippenvel van !

  4. Nochtans is Lohengrin verbonden met Antwerpen. Als Zwaanridder verdedigt hij de eer van de Hertogin van Brabant. Hij trouwt met haar maar verbiedt haar naar zijn naam te vragen. Nieuwsgierig vraagt ze hem zijn naam toch, dan komt het antwoord. mein Fater Parzifal hat mich Lohengrin genannt. Hij heeft zijn belofte aan zijn vader verbroken en moet daarom verder. Wagner laat hem met zijn zwaan verder de Schelde afvaren. Hij vertrekt aan de Burcht, het Steen. op zoek naar de graal.

      • Moest even een fragment terug opzoeken: ook in het Nibelungenlied komen de Nederlanden aan bod en al van bij de aanvang, ‘Es wuohs in Burgonden ein vil edel magedin’.(er woont in Bourgondië een zeer adelijk maagdeke)
        Wagner en von Eschenbach toch even dankbaar zijn dat ze het nageslacht er even aan herinneren hoe belangrijk onze streken waren. Bij Goethe en Schiller komen onze contreien en cultuur eveneens meermaals aan bod.

Reacties zijn gesloten.