De vorige anekdote leidde ons tot de volgende situatie, waarvan wij totaal geen weet hadden. Geen sprake van humor, eerder het tegenovergestelde. Geschiedenis wordt nu geherschreven.
Grant Smith en het Institute for Research: Middle Eastern Policy (IRmep) (Onderzoeksinstituut Politiek Midden-Oosten) hebben een rapport opgesteld over de pogingen van een Israëlische lobbygroep, “Institute for Curriculum Services”, bij het onderwijsdepartement, om de teksten in lesboeken, gebruikt in publieke scholen in Virginia (VSA), aan te passen.
Volgens IRmep staan er o.a. volgende wijzigingen op de wenslijst:
– schrappen van door Israël “bezette” gebieden, vervangen door “gecontroleerde”. Reden: Internationale conventies bepalen duidelijk de verantwoordelijkheden van bezettende machten en de onwettelijkheid van collectieve bestraffing en volksverdrijving.
– geografische kaarten moeten aangepast worden opdat de Israëlische “annexatie” van Oost-Jeruzalem en de Golan Hoogte officieel erkend wordt. Reden: De VN en de meeste landen erkennen (nog steeds) niet officieel de annexaties.
– vervanging van “bezet grondgebied” door “veroverde gebieden”
– vervanging van “Joodse nederzettingen” door “de bouw van woningen en gemeenschapslocaties”
– verbod op het tonen van een video door de Iraans-Amerikaanse leraar, auteur, producer en tv-anker Reza Aslan.
– verbod op boekbespreking van de biografie en werk van een Palestijnse wetgever Hanan Ashrawi.
– vervanging van spottekening “The Mideast Peace Game Rules” door een Arabische zelfmoordterrorist met “Road Map to Peace Game” gijzelaar.
– verwijdering of vervanging van historische kunstwerken vooral bestemd voor christelijke belangstellenden
– schrapping van alle verwijzingen naar “Palestijnse gebieden” enz… enz…
Naar verluidt is Virginia geen alleenstaand geval. IRmep verwijst naar een woordvoerder van het “Institute for Curriculum Services” die bevestigde “achter de schermen” erin geslaagd te zijn meer dan 11.000 wijzigingen in lesboeken van Amerikaanse publieke scholen te laten uitvoeren “(zie video onderaan).
Er zijn in de loop der eeuwen genoeg voorbeelden van geschiedenisherschrijving. Nu dus ook in de VSA. Of hoe de schoolgaande jeugd in de VSA gepreconditioneerd wordt op de toekomst.
Israel advocacy groups demand questionable changes to Virginia textbooks, reports IRmep
https://youtu.be/mNaecm9LyR0